Vägen Till Harmoni

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2012

Attityd och Värderingar hos tränare

Av vagentillharmoni - 4 oktober 2012 15:32

Jag har, efter diskussioner med mina nära och kära (som jag alltid har), kommit fram till en sak som är viktig för mig.


Anledningen till att den här bloggen existerar är ju för att jag försöker hitta någonting, jag letar efter svar. Därför letar jag såklart även hos de som redan är framgångsrika eller "certifierade" inom hund. De måste ju veta någonting, eller? (tyvärr verkar det inte alltid vara fallet...)


EN viktig sak har jag kommit fram till åtminstone. När jag i framtiden väljer tränare eller väljer att följa eller se upp till en hundtränare/hundmänniska så kommer det inte vara lika byggt på vilka specifika metoder den personen använder. Visst, det spelar ju roll också. Men det är INTE det viktigaste tycker jag. Det är personens attityd och värderingar.


Har inte tränaren, vad jag tycker är, bra värderingar och en bra attityd- inte fan vill jag träna för den personen eller lyssna på vad de har att säga. Det finns t ex endel som kallar sig proffessionella tränare/instruktörer som inte har hopp för hundar (bara vissa hundar kan tränas, resten är som de är eller bör avlivas), det finns (hund)rasistiska tränare, och de som har otrevlig syn på hundar.


Det spelar ingen roll om tränaren kör 100% positiva metoder om personen är dryg, inte har något hopp "troligen kommer det inte gå, men vi kan ju prova..." eller ser hundar som lurviga människobarn eller robotar som inte har känslor. Ofta spenderar de även mycket tid till att snacka skit om andra metoder/tränare. Jag kommer inte se upp till den personen.


Det är mest riskabelt för dem själva att ha en sådan attityd, för det är deras metoder som hamnar i skiten och det är ju inte bra reklam? Det räcker ju med att man träffar 2-3st från samma "skola" med liknande attityd så kommer man inte lita på dem mer...


Jag har som sagt kollat runt väldigt mycket på senaste tiden på alla möjliga träningsfilosofier och metoder och hit och dit. Bara för att se hur andra gör! (tycker det är väldigt intressant) :) Och det jag kommit fram till är att de som har bra värderingar, är trevliga och positiva i sin attityd är de jag stannat kvar vid och LYSSNAT på! Även om det efter en stund visat sig i slutändan att jag inte håller med om så mycket personen gör så ger det mig möjlighet att ändå respektera personen och ta till mig det som faktiskt var bra!


Många nuförtiden är så O-ödmjuka tycker jag. Om en tränare inte gör exakt som de själva så ärd en tränaren DÅLIG i allt den gör. INGEN ÄR VÄL 100% DÅLIG ELLER 100% BRA?? Fördomsfulla, negativa, o-öppna människor skulle behöva öppna ögonen och faktiskt försöka se någonting bra med alla. Det tjänar de ju själva på! Ta in det som är bra och skit i det dåliga, då har du ju lärt dig något! Jag tror det är därför vissa grupper av tränare utvecklas mer och blir mer framgångsrika - för de är öppna för alla metoder och förslag, medan andra bara stänger av och begränsar sig i sin genre. Då är man inte flexibel och öppen för att man kan ha fel, att man kan ändra sig och att man kan lära sig något även av sin "motståndare".


Jag känns så tråkigt när man träffar på en dryg, otrevlig hundmänniska som bara kritiserar allting. Då vet man att man inte kan prata med dem längre och stänger dem ute... Så hoppas jag att jag aldrig uppfattas!


P.S Allt går bra med Hugin. Han bits och kissar, haha.


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vagentillharmoni - 29 januari 2014 22:10

Bonzo, labradorhane på 10 månProblem: drar i kopplet olidligt mycket och studsar och drar mot andra hundarUtvärdering om hundens personlighet och beteende:Bonzo är en lugn och trevlig hund inomhus som inte ställer till med ofog och alltid lyssnar på ...

Av vagentillharmoni - 13 januari 2013 20:28

Detta är endast en introduktion i hur man kan utfodra sin hund. Jag går senare mer ingånde in på VARFÖR man bör fodra naturligt (fördelarna) och varför man inte bör ge torrfoder (nackdelarna). Jag måste även slå hål på myterna om rå mat, många tror a...

Av vagentillharmoni - 5 januari 2013 21:05

(OBS är inte emot torrfoder, men jag anser det inte optimal, näringsriktig föda.  Precis som människor mår bättre av oprocesserad, naturlig föda t ex bär och fisk än av färdigrätter och skrovmål, så mår hunden bättre av oprocesserad, naturlig föda t ...

Av vagentillharmoni - 7 november 2012 11:25


Om vi börjar med ” Båda måste kommunicera på ett sätt som den andra förstår”.   Hunden kan till viss del anpassa sitt språk så att du förstår, om den märker att du svarar om den kommunicerar på ett visst sätt. Exempel: hunden vill ha ...

Av vagentillharmoni - 1 november 2012 13:46


En god kommunikationen mellan hund och människa är en av de viktigaste komponenterna i en bra relation, och det är inte sällan jag stöter på hundar och ägare som saknar denna viktiga del.   Kommunikation handlar om att förmedla budskap mellan var...

Ovido - Quiz & Flashcards