Vägen Till Harmoni

Alla inlägg under januari 2013

Av vagentillharmoni - 13 januari 2013 20:28

Detta är endast en introduktion i hur man kan utfodra sin hund. Jag går senare mer ingånde in på VARFÖR man bör fodra naturligt (fördelarna) och varför man inte bör ge torrfoder (nackdelarna). Jag måste även slå hål på myterna om rå mat, många tror att det är farligt. Men min tanke med detta inlägg är att visa de som inte vet hur man kan blanda egen mat till sin hund hur lätt det är! Enda nackdelen med naturlig mat är att det tar upp plats i frysen. Annars är det nästan lika lätt och tar upp nästan lika lite tid som torrfoder och fördelarna är väldigt många. Det ska vara lika lätt att mata hunden som att mata dig själv och dina barn.


Tycker du ändå att det verkar krångligt, jobbigt, dyrt och tidskrävande att blanda eget så finns det ett annat alternativ. Det är färdiga färskfoder. De är helfoder som man bara behöver köpa, tina och ge. Rått och naturligt men väldigt enkelt! Och det blir mer och mer populärt. Testa!

 

 

Inhandling för en månad. Kostar 300-400kr/månad för Vilda.

 

Grönsaker är inte nödvändigt. Vilda får det som bukfylla då hon inte kan äta så mycket. Här mixas skalrester från middagens rotfrukter. (OBS ge ej giftiga grönsaker).

Här är exempel på en 10-dagars mall man kan använda sig av om man vill.

Inom parentes är exemplet på bilden, men du kan ge vilket kött, köttben, fisk och organ som helst.

(OBS! Denna matsedel är utformad efter köttben med 1/3 ben, 2/3 kött. Ger du regelbundet köttben med annan fördelning bör du ändra matschemat.)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dag 1: Köttben

(fläskben  + grönsaksmix)

Att ge hunden naturlig föda behöver inte alls vara svårt. Allt beror på vad man han tillgång till, hur mycket tid och engagemang man har samt vad man har råd och plats till. Vill man kan man göra en "exakt uträknad" matplan, med stor variation, och köra 10 mil till olika affärer för att hitta allt och beställa från internet. Eller så köper man allt på djuraffären, på  ica eller av jägar-grannen. Man väljer själv hur nekelt eller krångligt man vill göra det!

Dag 2 & 3: Kött

(Nötköttmix  + grönsaksmix)

 Huvudsaken är att hunden får kött och ben regelbundet, och den mår bra av lite organ ibland. De är gjorda för, och mår bäst av att äta hela byten. De flesta har dock inte tillgång till det så då försöker man efterlikna proportionerna åtminstone. Matsedeln till vänster är utformad efter dessa:

Dag 4: Köttben

(kycklingben  + grönsaksmix)

 10% inälvor (max 5 % lever)

10% Ben

80% Kött

Ger du inte ekologiskt kött eller omega-3 tillskott gynnar det hunden med fet fisk (max 15% av kosten). Ju mer du varierar kosten desto större chans att hunden får i sig allt den behöver. Har du samma exakta matschema hela tiden är det ju större chans att det blir fel om matsedeln visade sig inte vara så bra du trodde att den var.

Dag 5 & 6: Kött

(Vom)

 

Jag tycker det är enkelt och praktiskt att köpa färdigförpackade "korvar" med kött/ben/organ i. Hittar man inte organ i affären t ex, så kanske man hittar en färdig korv med "organmix". Det finns olika märken med färskfruset foder. Sök på google på färskfoder och gå in på återförsäljare så ser du om det finns nära dig. Kollar du på deras produkter och dess innehåll så ser man ofta att vissa är såkallade "helfoder" och vissa korvar är "tillskottsfoder" som bara innehåller kött/organ. Det är dessa vi helst vill hitta, de "rena" korvarna.

Dag 7: Köttben

(fläskben)

De finns att köpa i djuraffärer och i vissa fall via internet.  Färdiga korvar är ofta medel-dyra. Billigast är kött och köttben på extrapris från affären eller direkt från en slaktare. När det gäller köttben kan man från ica/liknande affär hitta en massa! Kycklingvingar, kycklingben, hel kyckling, fläskben, revben, kotletter m.m Finns även att beställa från internet och man kan kanske få från slakterier.

 

Dag 8: Fisk

(hackad strömming  + grönsaksmix)

 

Att tänka på vid BARF-utfodring:

 

  • Maten ska ha varit fryst minst 3-4 dagar innan det serveras
  • Kyckling och gris-produkter ska vara svenska
  • Övervaka hunden när den äter ben så den inte sätter i halsen (ovanligt, men ändå!)
  • Ge inte viktbärande ben från stora djur, hundens tänder kan ta skada
Dag 9: 50/50 Fisk/kött (strömming + malt kött  + grönsaksmix)

 

Man ger hunden 1-3% av dess kroppsvikt per dag (normalvikt). Om du är osäker hur mycket din hund behöver - börja hellre med för liten mängd än med för stor.


Man  drar fördel i att läsa på eller ta hjälp av någon – mest för att inte krångla till det för sig själv så att det blir onödigt dyrt eller svårt så att man tvingas sluta!

 

Oroa dig inte för om det du ger hunden är tillräckligt - vad man än ger så är det nyttigare än torrfoder!

Dag 10: Organ

(organmix + grönsaksmix)  

 Har någon frågor eller vill ha hjälp med en
matsedel går det bra att kontakta mig, jag hjälper gärna till.

--------------------------------------------------------------------------------

Alltså:

1. Köttben
2. Kött
3. Kött
4. Köttben
5. Kött
6. Kött
7. Köttben
8. Fisk
9. Fisk/Kött
10. Organ

Du väljer själv vad du ger!

Av vagentillharmoni - 5 januari 2013 21:05

(OBS är inte emot torrfoder, men jag anser det inte optimal, näringsriktig föda.  Precis som människor mår bättre av oprocesserad, naturlig föda t ex bär och fisk än av färdigrätter och skrovmål, så mår hunden bättre av oprocesserad, naturlig föda t ex kött och ben)


Foder är ett väldigt kärt ämne för mig.
Inom hundar är mina favoritämnen: psykologi och foder.

 

Ska bara förtydliga lite begrepp:

  • Färskfoder: komplett, fryst helfoder bestående av rått kött, ben, inälvor och i vissa fall grönsaker/spannmål (malt till en massa).
  • BARF: (Biologiskt Anpassad Rå Föda) Egenkomponerad mat bestående av rått kött, ben, inälvor som de skulle ätit i naturen. Vissa ger spannmål/grönsaker.

Vilda åt torrfoder sina två första år, sedan insåg jag sanningen om torrfoder och panik-bytte till BARF-kost. Men pga okunskap blev det både för krångligt och för dyrt, dessutom gick hon upp 4 kg, så jag slutade. De senaste åren har hon ätit färskfoder. Jag var rätt insatt i foder innan min utbildning till fysioterapeut, men kände att jag inte vågade blanda egen mat ”BARFa” igen. Under utbildningen fick jag lära mig mer om näring, hundens matsmältningsapparat och naturlig kost. Så nu kan jag äntligen meddela att Vilda ”BARFas”! Det känns helt underbart. Dock tog det upprepade försök från det att jag bestämde mig för att börja BARFa till att jag stod med ett matschema i handen som jag kände mig tillfreds med. Jag är perfektionist och bra på att krångla till det för mig själv… Men jag klarade det!


 

 

Förutom att det känns bra att tänka att hon får naturlig, näringsriktig kost, så blir jag själv berikad av det. Det är så stor variation och man kan nästan göra egna recept, olika från dag till dag, och det känns kul att lägga det där extra engagemanget till sin hund när man förbereder egen mat. Kanske är för att jag tycker det är kul med matlagning och nyttig mat för människor också?

 

När jag gav torrfoder så visste jag ingenting om mat, inte ens till människor. Jag brydde mig inte. Mat som mat. Antingen tog jag säcken som det stod labrador på, den billiga eller den med färgglada bitar. Det enda som var kul med att fodra henne då var… inget. Det var inte kul att köpa säcken, inte kul att förbereda maten och inte kul att se när hon åt det. Möjligtvis om jag någon gång köpte en annan säck, då kanske det var kul att öppna och se hur de nya bitarna såg ut och om Vilda tyckte om dem.


   

 

Nu är allting kul! Nu kan jag t.o.m tänka ”på lördag ska vi åka och köpa ny mat, vad kul det ska bli”. Fundera ”vad ska hon få imorgon? Hm… Vom kanske? Med en morot… och lite mald broccoli kanske? Då kan jag blanda vomen och broccolin och fylla det i tomma märgben, så kan hon få gnaga på moroten. Kanske blandar jag i lite blod också. Ja, det blir gott!” Dock är inte alla lika tokiga som jag ;)

 

Under kommande vecka tänkte jag fota hennes måltider, och beskriva hennes matplan, för alla därute som inte vågar börja barfa eller inte vet vad det är. Många verkar ge torrfoder för att de inte vet att det finns alternativ. Så det blir ett inlägg nästa söndag! Det blir nog även ett inlägg om torrfoder i veckan. :)

Ovido - Quiz & Flashcards