Vägen Till Harmoni

Direktlänk till inlägg 5 januari 2013

Glädje är att mata hunden ...eller?

Av vagentillharmoni - 5 januari 2013 21:05

(OBS är inte emot torrfoder, men jag anser det inte optimal, näringsriktig föda.  Precis som människor mår bättre av oprocesserad, naturlig föda t ex bär och fisk än av färdigrätter och skrovmål, så mår hunden bättre av oprocesserad, naturlig föda t ex kött och ben)


Foder är ett väldigt kärt ämne för mig.
Inom hundar är mina favoritämnen: psykologi och foder.

 

Ska bara förtydliga lite begrepp:

  • Färskfoder: komplett, fryst helfoder bestående av rått kött, ben, inälvor och i vissa fall grönsaker/spannmål (malt till en massa).
  • BARF: (Biologiskt Anpassad Rå Föda) Egenkomponerad mat bestående av rått kött, ben, inälvor som de skulle ätit i naturen. Vissa ger spannmål/grönsaker.

Vilda åt torrfoder sina två första år, sedan insåg jag sanningen om torrfoder och panik-bytte till BARF-kost. Men pga okunskap blev det både för krångligt och för dyrt, dessutom gick hon upp 4 kg, så jag slutade. De senaste åren har hon ätit färskfoder. Jag var rätt insatt i foder innan min utbildning till fysioterapeut, men kände att jag inte vågade blanda egen mat ”BARFa” igen. Under utbildningen fick jag lära mig mer om näring, hundens matsmältningsapparat och naturlig kost. Så nu kan jag äntligen meddela att Vilda ”BARFas”! Det känns helt underbart. Dock tog det upprepade försök från det att jag bestämde mig för att börja BARFa till att jag stod med ett matschema i handen som jag kände mig tillfreds med. Jag är perfektionist och bra på att krångla till det för mig själv… Men jag klarade det!


 

 

Förutom att det känns bra att tänka att hon får naturlig, näringsriktig kost, så blir jag själv berikad av det. Det är så stor variation och man kan nästan göra egna recept, olika från dag till dag, och det känns kul att lägga det där extra engagemanget till sin hund när man förbereder egen mat. Kanske är för att jag tycker det är kul med matlagning och nyttig mat för människor också?

 

När jag gav torrfoder så visste jag ingenting om mat, inte ens till människor. Jag brydde mig inte. Mat som mat. Antingen tog jag säcken som det stod labrador på, den billiga eller den med färgglada bitar. Det enda som var kul med att fodra henne då var… inget. Det var inte kul att köpa säcken, inte kul att förbereda maten och inte kul att se när hon åt det. Möjligtvis om jag någon gång köpte en annan säck, då kanske det var kul att öppna och se hur de nya bitarna såg ut och om Vilda tyckte om dem.


   

 

Nu är allting kul! Nu kan jag t.o.m tänka ”på lördag ska vi åka och köpa ny mat, vad kul det ska bli”. Fundera ”vad ska hon få imorgon? Hm… Vom kanske? Med en morot… och lite mald broccoli kanske? Då kan jag blanda vomen och broccolin och fylla det i tomma märgben, så kan hon få gnaga på moroten. Kanske blandar jag i lite blod också. Ja, det blir gott!” Dock är inte alla lika tokiga som jag ;)

 

Under kommande vecka tänkte jag fota hennes måltider, och beskriva hennes matplan, för alla därute som inte vågar börja barfa eller inte vet vad det är. Många verkar ge torrfoder för att de inte vet att det finns alternativ. Så det blir ett inlägg nästa söndag! Det blir nog även ett inlägg om torrfoder i veckan. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vagentillharmoni - 29 januari 2014 22:10

Bonzo, labradorhane på 10 månProblem: drar i kopplet olidligt mycket och studsar och drar mot andra hundarUtvärdering om hundens personlighet och beteende:Bonzo är en lugn och trevlig hund inomhus som inte ställer till med ofog och alltid lyssnar på ...

Av vagentillharmoni - 13 januari 2013 20:28

Detta är endast en introduktion i hur man kan utfodra sin hund. Jag går senare mer ingånde in på VARFÖR man bör fodra naturligt (fördelarna) och varför man inte bör ge torrfoder (nackdelarna). Jag måste även slå hål på myterna om rå mat, många tror a...

Av vagentillharmoni - 7 november 2012 11:25


Om vi börjar med ” Båda måste kommunicera på ett sätt som den andra förstår”.   Hunden kan till viss del anpassa sitt språk så att du förstår, om den märker att du svarar om den kommunicerar på ett visst sätt. Exempel: hunden vill ha ...

Av vagentillharmoni - 1 november 2012 13:46


En god kommunikationen mellan hund och människa är en av de viktigaste komponenterna i en bra relation, och det är inte sällan jag stöter på hundar och ägare som saknar denna viktiga del.   Kommunikation handlar om att förmedla budskap mellan var...

Av vagentillharmoni - 30 oktober 2012 12:44


Vi tränar lite inkallning med visselpipa, kontaktövningar samt lite apport eftersom han visar intresse för det (han klickertränas). Han verkar även förstår ordet NEJ nu. Han är väldigt frammåt, springer nu före på promenaderna och hälsar gärna på frä...

Ovido - Quiz & Flashcards